"Απόψε είμαι ερωτευμένος με μια πόλη! Άσημη πόλη, φωταγωγημένη, ξαφνικά, από χιλιάδες όνειρα. Πόλη τριαντάφυλλο, πόλη χελιδόνι, πόλη ψωμί και πόλη εμπιστοσύνη ". Τάσος Λειβαδίτης

Δευτέρα 29 Νοεμβρίου 2010

ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΝΗΓΥΡΙ ΤΗΣ ΥΠΑΠΑΝΤΗΣ


Η θρησκευτική εορτή μπορεί να συνδυαστεί
με πανηγύρι της πόλης και του πολιτισμού
και όχι της παραγκούπολης των μικροπωλητών


Η μέχρι σήμερα μορφή της εμποροπανήγυρης της Υπαπαντής είναι πανομοιότυπη με τα περισσότερα θρησκευτικά πανηγύρια αλλά και τακτικά παζάρια ανά την Ελλάδα όπου λίγο πολύ και τα πωλούμενα είδη και οι πωλητές είναι οι ίδιοι. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν το παζάρι στην Αγ. Τριάδα Καλαμάτας και το πανηγύρι της Μεσσήνης. Η εμποροπανήγυρη έχει τελείως παρεκκλίνει από το σκοπό της και απομακρυνθεί από τη θρησκευτική γιορτή. Κάθε άλλο παρά εξυπηρετεί το στόχο της επιβίωσης της θρησκευτικής και πολιτιστικής παράδοσης. Επίσης δεν συμβάλλει στην προβολή της Καλαμάτας ως εναλλακτικό και ποιοτικό προορισμό για τους επισκέπτες.
Στην πράξη εξελίσσεται κάθε χρόνο σε μια ευκαιρία εκποίησης κινέζικων και γενικά αλλοδαπών προϊόντων, καθώς και απομιμήσεων επώνυμων προϊόντων. Με άλλα λόγια έχει μετατραπεί σε ευκαιρία άσκησης παραεμπορίου. Ο τρόπος κάλυψης του χώρου, και ο τρόπος εγκατάστασης των αυτοσχέδιων παραγκών (φιάλες υγραερίου δίπλα σε κινητήρες παραγωγής ρεύματος, καλώδια στο έδαφος, υλικά εύφλεκτα πάνω στις παράγκες έλλειψη μέτρων πυρασφάλειας κ.ά.) δημιουργούν επικίνδυνες συνθήκες για την ασφάλεια των ίδιων των πλανόδιων, των επισκεπτών αλλά και των περιοίκων. Γενικά η λειτουργία της εμποροπανήγυρης ακροβατεί στα όρια της νομιμότητας. Ταυτόχρονα παρουσιάζει μια τριτοκοσμική εικόνα παραγκούπολης που προφανώς δεν μπορεί να είναι ελκυστική για τον επισκέπτη, μια εικόνα που σε τελευταία ανάλυση προσβάλλει την παράδοση της πόλης μας.

Η πρότασή μας
Σαν Δίκτυο Ενεργών Πολιτών πιστεύουμε ότι η πόλη της Καλαμάτας πρέπει να διεκδικήσει να γίνει για τους επισκέπτες ένας προορισμός που θα προσφέρει υψηλή αισθητική, ποιότητα υπηρεσιών και πο­λιτισμό. Η εικόνα της εκτεταμένης παραγκούπολης που παρουσιάζει η πόλη στη γιορτή της Υπαπαντής είναι εντελώς ασύμβατη με μια τέτοια επιδίωξη. Πα­ράλληλα πιστεύουμε ότι ιστορική μνήμη για την πόλη αποτελεί η ατμόσφαιρα θρησκευτικής κατάνυξης, η επιστροφή των Καλαματιανών για λίγες ημέρες στον τόπο τους και η συμμετοχή επισκεπτών από διάφορες περιοχές της χώρας. Αυτό το κλίμα κινδυνεύει να χαθεί με την κυριαρχία της παραγκούπολης των μικροπωλητών.
Προτείνουμε λοιπόν την αναμόρφωση της εμποροπανήγυρης της Υπαπαντής ώστε να αποκτήσει χαρακτήρα συμβατό με τις στρατηγικές επιδιώξεις μας για την πόλη του πολιτισμού, της υψηλής αισθητικής και ποιότητας ζωής. Στη διαμόρφωση της πρότασής μας λάβαμε υπόψη τις απόψεις και τις προτάσεις που έχουν κατά καιρούς δημοσιοποιήσει συλλογικοί φορείς και συμπολίτες μας.
Οι προτάσεις μας για την τροποποίηση του Κανονισμού της Εμποροπανήγυρης και γενικά για τη διοργάνωσή της έχουν ως εξής:

·         Η χωροθέτηση των εκδηλώσεων της εορτής θα πρέπει έμπρακτα να στοχεύει στην αξιοποίηση και ανάδειξη του Ιστορικού Κέντρου και της παλιάς Καλαμάτας (πλατείες 23ης Μαρτίου, Όθωνος, Αγ. Αποστόλων, Αγ. Νικολάου, Παπλωματάδικα, πεζόδρομοι κ.λπ.).
·         Δημιουργία πολλών μικρών καλαίσθητων εκθετηρίων – σημείων πώλησης σε πλατείες και πεζόδρομους που θα ενοικιάζουν συνεταιρισμοί, ομάδες παραγωγών, μεσσήνιοι παραγωγοί και τυποποιητές. Τα είδη προς πώληση θα πρέπει να περιορίζονται σε προιόντα λαικής και θρησκευτικής τέχνης, ξυλόγλυπτα, παλαιά έπιπλα, σκεύη και βιβλία, παραδοσιακά μεσσηνιακά προϊόντα, προιόντα πρώτης μεταποίησης μεσσηνιακών αγροτικών προιόντων, προιόντα χειροτεχνίας - οικοτεχνίας.
·         Προβολή και προώθηση τοπικών αγροτικών και άλλων προϊόντων από τους Μεσσήνιους τυποποιητές και τις οικοτεχνίες με εκδηλώσεις γευσιγνωσίας, παρουσιάσεις προιόντων, επισκέψεις σε λιοτρίβια, οινοποιία, ποτοποιία, παστελοποιία και άλλες παραγωγικές ή τυποποιητικές μονάδες της περιοχής όπου οι επισκέπτες θα μπορούν να γνωρίσουν τη διαδικασία παραγωγής αλλά και να αγοράσουν προιόντα από... την πηγή κ.λ.π.
·         Το διήμερο της εορτής να καθιερωθεί, ως περίοδος προσφορών των εμπορικών επιχειρήσεων της πόλη σε συνεργασία του Δήμου Καλαμάτας, της Ομοσπονδίας Επαγγελματικών Βιοτεχνικών και Εμπορικών Συλλόγων Μεσσηνίας, του Εμπορικού Συλλόγου Καλαμάτας, της Ένωσης Ξενοδόχων Μεσσηνίας και άλλων επαγγελμάτων  φορέων.
·         Ο Δήμος να εξασφαλίσει την οργάνωση παράλληλων πολιτιστικών, θρησκευτικών και άλλων εκδηλώσεων, με σκοπό την προσέλκυση θεματικού τουρισμού (θρησκευτικός, πολιτιστικός, σχολικός). Μπορεί να αξιοποιηθεί και να προβληθεί η πολιτιστική ερασιτεχνική δημιουργία από ολόκληρη τη Μεσσηνία. Επίσης μπορεί να οργανώνεται έκθεση έργων αγιογραφίας των μαθητών και καθηγητών του αντίστοιχου τμήματος της σχολής εικαστικών του «ΦΑΡΙΣ».
·         Προβολή παραδοσιακών δραστηριοτήτων της Καλαμάτας (π.χ. μεταξουργία) ή παραδοσιακών επαγγελμάτων που έχουν εξαφανιστεί ή τελούν υπό εξαφάνιση (αμαξάς, αργαλειός-υφάντρες, βαρελάς, γανωματής, γλυκατζήδες, επιπλάς, καλαθάς, καρεκλάς, καπελού, καρβουνιάρης, κηροπλάστης, κουλουράς, κυτιοποιός, κωδωνοκρούστης, λατερνατζής, λουκουματζής, λούστρος, παλιατζής, παστελάς, σαμαρτζής, ταχυδακτυλουργός, φαρνατζής, φυστικάς, φωτογράφος, ψαθάς κ.ά.) με τη μορφή υπαίθριας έκθεσης φωτογραφίας στο Ιστορικό Κέντρο ή και ζωντανά, όπου αυτό είναι εφικτό, προκειμένου ο παραδοσιακός τεχνίτης να επιδεικνύει τον τρόπο δουλειάς του.
·         Πανελλήνια προβολή της εορτής και του πανηγυριού μέσω διαφημιστικής καμπάνιας σε συνεργασία με τις τουριστικές επιχειρήσεις και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης για την προσέλκυση επισκεπτών.

Φυσικά οι προτάσεις μπορούν να εμπλουτιστούν μετά από μια δημόσια συζήτηση. Πιστεύουμε όμως ότι με την αλλαγή της μορφής του πανηγυριού σε αυτή την κατεύθυνση συμβάλλουμε στη διατήρηση και διάδοση της θρησκευτικής παράδοσης, του ιστορικού παρελθόντος και της παραδοσιακής παραγωγής της πόλης και της περιοχής μας. Ταυτόχρονα ενισχύουμε την τοπική οικονομία και κοινωνία. Είμαστε βέβαιοι ότι η πόλη μας μπορεί να γίνει ελκυστική μόνο όταν οι παρεμβάσεις μας τη διαφοροποιούν και της προσδίδουν συγκριτικά πλεονεκτήματα.
 

3 σχόλια:

  1. Για άλλη μια φορά αποδεικνύεται ότι υπάρχει ασσύμετρη σχέση μεταξύ των πολιτικών αναλυτών ή επικεφαλών συνδυασμών με το καταναλωτικό κοινό το οποίο συμπαραστέκεται στους μικροπωλητές είτε εσείς τους θεωρείτε παρείσακτους είτε όχι.
    Ας κοιτάξουν όλοι αυτοί οι οποίοι διαμορφώνουν προτάσεις τα του οίκου τους και ας αφήσουν επιτέλους ήσυχο ένα επάγγελμα το οποίο έχει κατοχυρωθεί με ψηφίσματα από τη βουλή των Ελλήνων.
    Ας μη ξεχνούν όλοι οι καρεκλοκέντητοι οτι το πανηγύρι μεγάλωσε γενιές και γενιές και αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της τοπικής κοινωνίας του κάθε τόπου.
    Σίγουροι (με γνώμονά μας) το κοινωνικό κεκτημένο δικαίωμα στην εργασία, θα είμαστε παρόντες στην τέλεση της πανήγυρης και θα προσφέρουμε τα είδη μας σε τιμές που δυστυχώς οι μαγαζάτορες δεν μπορούν να διανοηθούν. Επειδή αυτοσκοπός μας είναι η κοινωνική προσφορά όλα τα μέλη μας θα προσφέρουν τα προς πώληση είδη σε τιμές κάτω του κόστους αποδεικνύοντας ποιός σέβεται τον καταναλωτή και ποιός τον οδηγεί σε αδιέξοδες επιλογές.
    www.sindikatomikropoliton.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΔΕΝ ΔΙΑΦΩΝΟΥΜΕ ΣΕ ΤΙΠΟΤΑ ΜΑΖΙ ΣΑΣ ΚΥΡΙΕ ΨΥΚΟ!
    ΤΟ ΔΥΚΤΙΟ ΕΝΕΡΓΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΟΛΑ ΜΕ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ!
    ΜΕ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ-ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟ ΚΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΜΑΣ , ΤΗΝ ΚΑΛΑΜΑΤΑ !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Κύριε Ψύκο, όχι μόνο δεν θεωτρούμε εσάς τους μικροπωλητές παρείσακτους αλλά αντιθέτως η Καλαμάτα σας δίνει τη δυνατότητα να να κάνετε το παζάρι σας κάθε βδομάδα. Ομως την ημέρα της εορτής της Υπαπαντής θέλουμε η πόλη να προβάλει το δικό της ιδιαίτερο πρόσωπο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή