"Απόψε είμαι ερωτευμένος με μια πόλη! Άσημη πόλη, φωταγωγημένη, ξαφνικά, από χιλιάδες όνειρα. Πόλη τριαντάφυλλο, πόλη χελιδόνι, πόλη ψωμί και πόλη εμπιστοσύνη ". Τάσος Λειβαδίτης

Τετάρτη 9 Νοεμβρίου 2011

ΘΕΣΗ ΔΙΚΤΥΟΥ ΓΙΑ ΑΣΠΡΟΧΩΜΑ


·       ΑΣΠΡΟΧΩΜΑ ΑΠΟ Τα δυτικά αγροτικά χωριά του κάμπου ΣΤΗΝ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕ ΤΟ ΟΙΚΙΣΤΙΚΌ ΣΥΚΓΡΟΤΗΜΑ ΤΗΣ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
·       Η διασφάλιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και των εργαζομένων στην περιοχή
·       Καθορισμός παρεμβάσεων και μηχανισμών για την πολεοδομική οργάνωση και εύρυθμη λειτουργία του.

Θεωρούμε την οικιστική περιοχή του Ασπροχώματος ουσιαστικά πύλη εισόδου στον πολεοδομικό ιστό της Καλαμάτας, ότι θα δοκιμαστεί σκληρά τα επόμενα χρόνια η ποιότητα ζωής των κατοίκων, αλλά και των επιχειρήσεων που έχουν αναπτυχθεί στην περιοχή. Το οικιστικό περιβάλλον είναι σε συνεχή υποβάθμιση και το κύριο χαρακτηριστικό της περιοχής του Ασπροχώματος είναι ότι διαρρέεται από σημαντικούς οδικούς άξονες με μεγάλη κυκλοφοριακή επιβάρυνσης. Η 22η ε.ο. Καλαμάτας – Μεσσήνης, ο οδικός άξονας Καλαμάτας – Αθηνών ο υπάρχων και στη συνέχεια έρχεται η προσθήκη του νέου μεγάλου εθνικού άξονα Τσακώνας – Καλαμάτας, που θα βοηθήσει βέβαια την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής. Χρειάζονται ειδικά μέτρα για να προστατευτεί τοπικά η ζωή στην κοινότητα του Ασπροχώματος και να προστατευτεί η οικιστική της βιωσιμότητα. Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι η ανάπτυξη του Ασπροχώματος έγινε με το βιαστικό τρόπο που γίνεται συνήθως στη χώρα μας. Η χάραξη του υπάρχοντος εθνικού δρόμου Αθηνών – Καλαμάτας οδήγησε σε ανάπτυξη οικιστική στην αρχή δεξιά και αριστερά στο δρόμο, καθώς επίσης του άξονα σιδηροδρομικής γραμμής Ασπροχώματος – Μεσσήνης και στη συνέχεια βέβαια ήρθε και δημιουργήθηκε η ανάπτυξης της βιομηχανικής περιοχής Καλαμάτας, στη συνέχεια χρονικά είχαμε την κατασκευή και λειτουργία του ΤΕΙ, την κατασκευή στη συνέχεια του Νοσοκομείου στην παρακείμενη περιοχή.

Οι ευθύνες της δημοτικής αρχής

Οι ευθύνες της δημοτικής αρχής, τα 6 τελευταία χρόνια είναι σημαντικές και πολλές. Ειδικά για την καθυστέρηση της πληρωμής του μελετητη για πολεοδομική μελέτη πράξης εφαρμογής του σχεδίου Ασπροχώματος αξίας μερικών δεκάδων χιλιάδων ευρώ δεν έδωσε διέξοδο σε αυτή τη χρηματοδότηση στο μελετητή έτσι ώστε σήμερα να έχει προχωρήσει η πράξη εφαρμογής και να έχει αλλάξει η οικιστική κατάσταση σε ένα σημαντικό τμήμα του Ασπροχώματος. Η προσπάθεια για συνέχιση της λειτουργίας ως τοπικός προαστιακός σιδηρόδρομος η γραμμή του ΟΣΕ ήταν υποτονική έως και το επίπεδο της αδιαφορίας μάλλον της τυπικής υποστήριξης της πρότασης αυτής, χωρίς να έχει προχωρήσει ουσιαστικά σε πράξεις και ενέργειες αν το έχει αναπτύξει σε ένα σοβαρό θέμα μείζον για την πόλη γιατί δεν αφορά μόνο το Ασπρόχωμα. Όλα αυτά βέβαια χωρίς να υπάρχει μια συνεχής προσπάθεια συντονισμού, ώστε να συμπεριφερθεί ως ενιαίο οικιστικό σύνολο να προγραμματιστεί ενιαία σε βάθος χρόνου ένα σχέδιο προστασίας της τοπικής ζωής. Να τεθούν βάσεις για την αξιοποίηση των μεγάλων υποδομών από την τοπική κοινότητα και να κεφαλαιοποιήσουν τη δυναμική που προσφέρει τέτοια μεγάλη δυναμική. Από τη γειτνίαση ακριβώς με τέτοιες μεγάλες υποδομές. Έτσι στο διάβα του χρόνου διαμορφώθηκε μια κοινότητα που έβλεπε βασικά τους άλλους να την προσπερνούν καθημερινά, να φορτώνεται τα βάρη της διέλευσης, την υποβάθμιση της καθημερινής ζωής, χωρίς να μπορεί να καρπωθεί από αυτή ακριβώς τη στρατηγική της θέση. Οι παρόδιες λοιπόν επιχειρηματικές δράσεις που αναπτύχθηκαν είναι κυρίως επιχειρήσεις που έχουν χαρακτήρα εξυπηρέτησης μετακινούμενων οχημάτων και των επιβατών τους πρατήρια καυσίμων, συνεργεία άρα και επιχειρήσεις βασικά που αναπτύχθηκαν στην περιοχή λόγω της φτηνής γης που υπήρχε με τη δυνατότητα δημοσιοποίησης των δράσεων των επιχειρήσεων από την παρόδια ακριβώς εγκατάστασή τους. Η αντιμετώπιση των συσσωρευμένων προβλημάτων του Ασπροχώματος που γίνει μέχρι σήμερα είναι κατώτερη των αναγκών που έχουν οι κάτοικοι και η πόλη ευρύτερα και δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν με επικοινωνιακή πολιτική και με «πασαλείμματα». Παρ’ όλο που υπάρχει εργολαβία με έργο ύψους 670.000 ευρώ με χρηματοδότηση από το πρόγραμμα Θησέας που έχει παγώσει λόγω της οικονομικής κρίσης. Το αντικείμενο της εργολαβίας είναι να κατασκευάσει αποχετευτικό δίκτυο ομβρίων του τμήματος εισόδου Καλαμάτας από το Νοσοκομείο ως το Ασπρόχωμα. Δεν έχει η μελέτη αυτή σύγχρονο χαρακτήρα αποκατάστασης των προβλεπόμενων πεζοδρομίων λόγω έλλειψης συνολικής προσέγγισης για το τι συμβαίνει και τι θα συμβεί μελλοντικά στην περιοχή μετά τη διέλευση του νέου οδικού άξονα Τσακώνας – Καλαμάτας Νότια του ΤΕΙ και την αλλαγή χαρακτήρα του υπάρχοντος δικτύου σε τοπικού χαρακτήρα και φυσικά από αυτό απορρέει και η αλλαγή του προσανατολισμού του εξοπλισμού των πεζοδρομίων, του χαρακτήρα τους, του πράσινου, του φωτισμού και πολλά άλλα που πηγάζουν από αυτές τις αλλαγές.
Ο νέος δρόμος που περνά πάνω από την παρούσα ε.ο. Καλαμάτας – Αθηνών θα δημιουργήσει με τη διέλευσή του νέα προβλήματα, αφού τέμνει ρέματα θα δημιουργήσει καινούργιο τοπίο με τους υπάρχοντες δρόμους που θα χρειαστούν έργα και μικροπαρεμβάσεις σε όλη αυτή τη διέλευση, αλλά ταυτόχρονα θα εμφανίσει πλέον στον επισκέπτη της πόλης που θα μπαίνει με το νέο αυτοκινητόδρομο έναν οικισμό, ο οποίος η σημερινή που παρουσιάζει είναι υποβαθμισμένος και επομένως αποτελεί την πρώτη αρνητική εντύπωση για τον επισκέπτη της πόλης. Είναι η πρώτη γεύση. Επομένως με αυτή την έννοια δεν είναι στενά μόνο το πρόβλημα στην κοινότητα του Ασπροχώματος και των κατοίκων της κοινότητας είναι πρόβλημα στρατηγικό για όλο τον καλλικρατικό δήμο για όλη την πόλη της Καλαμάτας.

Σημεία  που επηρεαζουν τη μελλοντική οργάνωση του οικιστικου χώρου .
Οι άξονες που καθορίζουν τη μελλοντική οργάνωση του χώρου είναι:
·     συγκεντρώση σημαντικων  αστικων και υπερτοπικων δραστηριότητων του δευτερογενή και τριτογενή τομέα (ΤΕΙ, Νοσοκομείο, ΒΙΠΕ, κ.τ.λ),  Η χωροθέτηση των σημαντικών κοντινων υπερτοπικών εγκαταστάσεων και χρήσεων  αθλητισμού
·     Ο καθορισμός χρήσεων συμβατών με τη σχετικά αραιή κατοίκηση στον εξωαστικό χώρο και η εναλλαγή οικιστικών περιοχών οικισμών με διακοπή της πυκνής δόμησης.
·      Συναθρωση με τον περιμετρικό  δακτυλίο τη πολης.
·     Η ισόρροπη ανάπτυξη αστικού, περιαστικού και αγροτικού χώρου. Η διατήρηση της αρδευόμενης γεωργικής περιοχής Μπουρνιά ως αποθέματος γης
·     Προστασία των υδάτινων αποδεκτών από τη ρίψη ανεπεξέργαστων λυμάτων και αποβλήτων από ελαιουργεία ή και άλλες βιομηχανικές, βιοτεχνικές και κτηνοτροφικές μονάδες. ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ τοΥ  παραποταμιου περιβάλλον τος του ποταμου Αρι  από ανεξέλεγκτη ανάπτυξη.
·     Η πολεοδομική οργάνωση των προαστιακών συγκεντρώσεων εκτός σχεδίου δόμησης στις παρυφές του αστικού χώρου ως και η πολεοδομική οργάνωση των οικισμών.

Σκοπός  πρεπει να είναι ανάπτυξη των υπαρχουσών υποδομών στην περιοχή , να αποτελέσει ο οικισμός Ασπροχώματος συνδετήριος οικισμός ποιοτικά αναβαθμισμένος, ουσιαστικά να είναι η διεύρυνση της δυτικής γειτονιάς της Καλαμάτας, να αποτελεί την είσοδο για τη γειτονική Μεσσήνη και πύλη εισόδου στο οικιστικό συγκρότημα από τον ευρύτερο καλλικρατικό δήμο.

 Αναπλαστική παρέμβαση στις γραμμικές αναπτύξεις των οδικών αξόνων

ñ Η οδός από τον κόμβο Ζαφείρη έως την 82η οδό Ασπροχώματος - Μεσσήνης είναι ουσιαστικά σε στασιμότητα, δεν θέλουμε εγκαταλειμμένη και χρήζει άμεσα μέτρα αναβάθμισης, συνδυασμένα με την προστασία του παραποτάμιου περιβάλλοντος του ποταμού Άρι που σε μεγάλο μήκος είναι στο πλάι του. Εκεί μπορούν να γίνουν έργα υποδομών, φωτισμός, πεζοδρόμιο από τη μια μεριά ώστε να μπορεί ένας ποδηλάτης να χρησιμοποιήσει την οδό αυτή. Με τη δίοδο της νέας εθνικής οδού πρέπει να υπάρξει ένα σαφές πλαίσιο ενεργειών από τις τεχνικές υπηρεσίες, εφ’ όλης της ύλης κυρίως στους παρακάνω άξονες.

ñ Σχεδιασμός των περιοχών επαφής με τη διέλευση του περιμετρικού δακτυλίου. Στα άμεσα προβλήματα που θα δημιουργηθούν από την ύπαρξη του νέου μεγάλων διαστάσεων οδικού άξονα Τσακώνας Καλαμάτας νότια του ΤΕΙ στις τομές που θα κάνει αυτό τόσο με το φυσικό περιβάλλον όσο και με το οικιστικό.
ñ Την αντιμετώπιση με οργανωμένο και τεκμηριωμένο τρόπο του προβλήματος της περιοχής, δηλαδή ότι αυτό που αναφέρω και προηγούμενα ότι διαρρέεται από οδικούς άξονες που επιβαρύνουν με τη διέλευσή τους το αστικό περιβάλλον και γι’ αυτό πρέπει να υπάρξουν πολιτικές αναβάθμισης.
ñ Αξιοποίηση της υποβάθμισης του παλιού άξονα Καλαμάτας – Αθήνας εφόσον γίνεται πλέον χάνει τον υπερτοπικό του χαρακτήρα και λειτουργεί περισσότερο ως τοπικού χαρακτήρα υπάρχει δυνατότητες ώστε να αλλάξει η λειτουργία και ο εξοπλισμός στα πεζοδρόμια, στο μήκος, στο πράσινο, στο φωτισμό κ.λπ.

ñ Γενικότερα έργα τα οποία έχουν να κάνουν με την οδοποιία του τοπικού δικτύου που θα μπορούσαν να ανακουφίσουν ως ένα βαθμό τα προβλήματα της λειτουργίας της κοινότητας Ασπροχώματος γίνονται σποραδικά, περιορισμένα και χωρίς ένα ευρύτερο σχέδιο.
ñ  να λειτουργήσει γραμμή τρένου ως προαστιακός να συνδέσει την πόλη της Καλαμάτας, το Ασπρόχωμα με ΤΕΙ και Νοσοκομείο. Η γραμμή αυτή με μια μικρή αύξηση των στάσεων θα δώσει αναπτυξιακή ώθηση στο Ασπρόχωμα ιδιαίτερα στη λειτουργία ως λειτουργία του ως προς τις μετακινήσεις των κατοίκων του σε φροντιστήρια, σχολές π.χ. το απόγευμα σε σχολές, σε ωδεία πολιτιστικά, στην τοπική αγορά κ.λπ.
ñ η συνάρθρωση του Ασπροχώματος με τη δυτική γειτονιά της Καλαμάτας και το μεγάλο ελεύθερο κοινόχρηστο χώρο εκεί που προβλέπει για το σχέδιο πόλη του παλέ ντε σπορ πρέπει να μπει στο στόχαστρο των μέτρων και των μελετών. Η διάνοιξη του περιμετρικού του σχεδίου πόλης της Καλαμάτας, που πάει εκεί και θα προσφέρει κυκλοφορία στον κόμβο Καρέλια μαζί με τη διαπλάτυνση και βελτίωση της υφιστάμενης οδού που καταλήξει στον ΟΑΕΔ που διέρχεται πίσω από το εργοστάσιο του Καρέλια και καταλήγει στην εκκλησία του πολιούχου Αγ. Γεωργίού θα δοσουν  προοπτικές για να αποκτήσει αναβαθμισμένο οικιστικό χαρακτήρα το Ασπρόχωμα ώστε να μπορέσει να αποκτήσει και να συγκρατήσει οικιστική δυναμική από τις τριγύρω μεγάλες υποδομές που υπάρχουν, να μπορέσει να συγκρατήσει ως ιδιοκτήτες, ενοικιαστές κ.λπ. το προσωπικό, το αεροδρόμιο, τους φοιτητές του ΤΕΙ, το προσωπικό του Νοσοκομείου, νέες επιχειρήσεις που μπορούν να εγκατασταθούν στην περιοχή. Για να γίνει όμως αυτό πρέπει να αποβάλει το γραμμικό χαρακτηρα και να αποκτήσει ένα οικιστικό περιβάλλον με βάθος και ποιοτητα
ñ οργανωση του οριοθετημένου τομέα για την συγκέντρωση τεχνικών υποδομών της πόλης (θέση ΒΙΟΚΑ, ΜΟΛΑΚ) προστατευτικής ζώνης υψηλού πρασίνου –για απομόνωση του βιολογικου , ΜΟΛΑΚ και αλλων κεντρικών υποδομων της πολης απο γεωργικές δραστηριοτήτες ή άλλων εγκαταστάσεων που ήδη βρίσκονται στην περιοχή. Προώθηση λύσεων και τεχνολογιών φιλικών στο περιβάλλον με την επαναχρησιμοποίηση επεξεργασμένων  καθαρων οργανικών  απορριματων. Αποκατάσταση του Χώρου Ανεξέλεγκτης Διάθεσης Απορριμμάτων (Χ.Α.Δ.Α.) στη ΜΟΛΑΚ.
ñ   
Επίλογος
Ελπίζουμε με τη σημερινή μας τοποθέτηση να ανοίξει μια συζήτηση ιδιαίτερα με τους κατοίκους του Ασπροχώματος ώστε να συνεισφέρουν για τα προβλήματα της περιοχής τι πρέπει να κάνουμε για να αλλάξουμε αυτή την κατάσταση, να αποβάλλει το Ασπρόχωμα τα χαρακτηριστικά του μιας παρόμοιας γραμμικής ανάπτυξης που ξεκίνησε γύρω από τα δίκτυα και να αποκτήσει ολοκληρωμένες λειτουργίες ενός ολοκληρωμένου σωστού οικιστικού περιβάλλοντος. Διαμόρφωνοντας ελκυστικο αστικο περιβάλλον, με πρόβλεψη και παροχή καλής ποιότητας υπηρεσιών που, αφ’ ενός προάγει την ποιότητα ζωής των κατοίκων και αφ’ ετέρου θα συμβάλλει ουσιαστικά στην προσέλκυση  επενδύσεων και στον εκσυγχρονισμό των ήδη λειτουργουσών επιχειρήσεων, διευκολύνοντας, κατά συνέπεια, τη διεύρυνση της αγοράς εργασίας και απασχόλησης.
Οι προτάσεις μας λοιπόν αποσκοπούν στο να δώσουμε τα ερεθίσματα εκείνα να συνειδητοποιήσουμε όλοι μαζί μέσα από τη συζήτηση το τι πρέπει να γίνει ώστε να αλλάξει ριζικά η κατάσταση στην κοινότητα Ασπροχώματος. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου